Företagare i Västerås ger kommunens service fortsatt bra omdöme och särskilt serveringstillstånd får ett mycket högt betyg. Västerås stad ligger kvar på 75 i Nöjd Kund Index (NKI) från de senaste två åren.
Västerås stad arbetar ständigt med att förbättra service och bemötande som ett led i att erbjuda ett gott företagsklimat. Ett arbete som sker i förvaltningarna med stöd av oss. Västerås ingår i en nationell servicemätning som årligen mäter kommunernas myndighetsutövning för företagare vilket resulterar i ett Nöjd Kund Index (NKI). I undersökningen ingick 188 kommuner och 17 förbund/gemensamma förvaltningar för 2020 års ärenden.
Västerås har hög placering bland jämförbara kommuner
För 2020 års hantering av ärenden bibehåller Västerås glädjande nog sitt NKI på 75. Företagen är fortsatt nöjda med Västerås stads service och ärendehantering och bland jämförbara kommuner ligger Västerås på en hög placering. Svarsfrekvensen på 55 procent, vilket motsvarar 520 svar, är också bra särskilt med tanke på att undersökningen pausades i några månader på grund av pandemin.
Målet är ett NKI på minst 70 i alla myndighetsområden
NKI för Västerås stad hamnar överlag på en mycket bra nivå. Målet är att alla myndighetsområden ska ha minst 70 i NKI, vilket räknas som högt betyg och gröna siffror i undersökningen.
Nytt för i år- upphandling mäts
De sju myndighetsområdena som ingår i undersökningen är Bygglov, Brandskydd, Markupplåtelse, Serveringstillstånd, Miljö- och hälsoskydd, Livsmedelskontroll och nytt för i år även Upphandling. Upphandling mäts med en egen typ av enkät i ett Nöjd Upphandlings Index. Förra årets undersökning analyserades grundligt och alla verksamheter har fokuserat på sin utveckling baserad på analysen vilket har gett fortsatt gott resultat. Invest Västerås har en roll som samordnare i arbetet och driver bland annat en styrgrupp för NKI-arbetet där strategiska beslut för det gemensamma arbetet fattas.
– Jag vill börja med att tacka alla företag som svarat på enkäten. Det är ett viktigt underlag för att fortsätta jobba med kommunens ärendehantering. Det är oerhört glädjande att företagen ger stadens myndighetsutövande och service ett fortsatt gott betyg, det är ju i dessa möten som kommunen har sin största kontaktyta med näringslivet. Och med tanke på alla utmaningar vi ställdes inför 2020 i hanterandet av pandemin så är vi särskilt glada över detta fina resultat, säger Eva Lilja, näringslivsdirektör Västerås stad.
Nedan visas resultatet för de sex myndighetsområden som mäts i NKI samt resultatet för Upphandling som mäts i Nöjd Upphandlings Index. 2019 års resultat inom parentes:
Brand: NKI – (NKI 78). (inte tillräckligt många inrapporterade ärenden)
Bygglov: NKI 72 (NKI 70).
Markupplåtelse: NKI 78 (NKI 76).
Miljöskydd: NKI 77 (NKI 75).
Livsmedel: NKI 73 (NKI 74).
Servering: NKI 85 (NKI 83).
Upphandling: NUI 63 nytt (Rikssnittet 63)
Information om undersökningen
Västerås stad ingår i en servicemätning som kallas ”Löpande insikt”, vilken mäter kommunens myndighetsutövning. Undersökningen riktar sig till företag som har haft ärenden i Västerås stad. Mätningen ger en rättvis bild av hur kommunens service ser ut eftersom den sträcker sig över hela året. Efter att företaget fått ett beslut eller haft en tillsyn skickas en undersökning ut. Kunden får svara på ett antal frågor inom sex serviceaspekter: tillgänglighet, information, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet inom sju myndighetsområden; Bygglov, Brandskydd, Markupplåtelse, Serveringstillstånd, Miljö- och hälsoskydd, Livsmedelskontroll och Upphandling.
Läs mer om undersökningen här
Läs fler artiklar:
Västerås nya platsvarumärke - fokus på energi och Mälaren
Under Västeråsdagen den 13 november lanserades Västerås nya platsvarumärke för det lokala näringslivet. Cirka 400 personer från 178 olika företag var på plats. Syftet med varumärket är att öka kännedomen om Västerås och stärka bilden av platsen.
Läs merHögt NKI - företagen fortsatt nöjda med Västerås stads service
Företagare i Västerås ger kommunens service ett fortsatt bra omdöme där särskilt brandskydd och markupplåtelse får ett mycket högt betyg. Västerås stad ligger på 76 i Nöjd Kund Index (NKI) för 2022 års ärenden, vilket innebär en enhet lägre jämfört med i fjol.
Läs merRekordhögt NKI - företagare nöjda med Västerås stads service
Västerås stad har nått en rekordnivå i Nöjd Kund Index (NKI) för 2021 års ärenden. På ett år har Västerås stad ökat med två enheter och ligger nu på NKI 77. Företagare i Västerås ger kommunens service allt bättre omdöme och nöjdheten ökar stadigt särskilt inom bygglovshanteringen.
Läs merVästerås driver på global energiomställning
Transportsektorn står för nära en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och elektrifiering är ett viktigt sätt att ställa om från fossila bränslen. I Västerås finns ett unikt nätverk där offentliga och privata aktörer samarbetar för att möta framtidens klimatutmaningar och attrahera talanger till staden.
Läs merAA Logistik laddar för omställning av fordonsbranschen
Framtiden är elektrisk för transport- och logistikbranschen. Redan i vår lanserar AA-Logistik sin första eldrivna lastbil och nu byggs en 32 000 kvadratmeter stor byggnad i Västerås för lager och packning, samt laddning av den kommande eldrivna lastbilsflottan. Och allt kommer drivas av solenergi.
Läs merVärldsunikt battericampus i Västerås
Om klimatmålen ska uppnås måste bensinbilar ersättas av batteridrivna fordon. Northvolt har som mål att ta fram världens grönaste batteri. Ett steg på vägen är deras nya campus för forskning och testproduktion av batterier som gjort Västerås till ett europeiskt centrum för batteriutveckling.
Läs merUndersökning om platsen Västerås
Just nu får företag inom Västerås kommun möjlighet att ge sin bild av platsen Västerås i form av en enkät som mejlats ut.
Läs merHarju Elekter etablerar tillverkningsanläggning i Västerås
22 sep. 2021
Harju Elekter levererar system och utrustning för eldistribution, kommunikation och automation. Nu står det klart att företaget ska öppna upp en ny tillverkningsanläggning i Västerås och cirka 60 arbetstillfällen kommer att förläggas till denna nya enhet.
Läs merFinax etablerar i Västerås - fokus på närproduktion
14 apr. 2021
Finax, som ägs av Abdon Food AB etablerar sig på Hacksta i Västerås, logistikområdet som lockar allt fler livsmedelsrelaterade företag. Etableringen bekräftar Västerås optimala geografiska läge och för Finax innebär satsningen en utökad produktion närmare sina kunder och förbättrad klimatpåverkan genom minskade transporter.
Läs merBombardier öppnar globalt innovationscenter på Finnslätten
06 okt. 2020
Nu står det klart att Bombardier Transportation etablerar ett nytt globalt test och teknologicenter på Finnslätten i Västerås. Det blir ett unikt state-of-the-art centrum där produktion och ingenjörsfunktioner flyttar samman i en stor gemensam anläggning och dessutom bygger man ut och öppnar upp befintliga labb för externa användare och samarbeten.
Läs merNorthvolt expanderar kraftigt på Finnslätten i Västerås
30 sep. 2020
Northvolt attraherar ytterligare USD600m (motsvarande ca 5.4 miljarder SEK) både från industriella och finansiella investerare men också från entreprenörer som Daniel Ek, Spotify och Cristina Stenbeck, Stenbecksfären. Kapitalet ska användas till en fortsatt uppbyggnad av FoU- verksamhet samt utökad produktions- och återvinningskapacitet.
Läs merFinnslätten – en plats för världsledande företag
Finnslätten är redan idag en plats där världsledande bolag utvecklar morgondagens produkter och tjänster inom områden såsom energi, batteri och elektrifiering av tunga fordon samt automation och robotik.
Läs merMälarporten – den djärvaste satsningen någonsin!
15 maj 2020
I projekt Mälarporten sker en stadsutveckling i området kring Västerås centralstation. Här skapas en stad i staden, en brygga mellan pulsen i city och Mälarens vatten, där innovation kommer att prägla varenda kubikmeter.
Läs mer